fbpx

Фінансова автономія в школах ОТГ. Чи готові?

Про фінансову автономію шкіл точаться дискусії й понині. На сьогоднішній день є вже багато позитивних прикладів шкіл де перехід на фінансову автономію був легким та вдалим рішенням. З іншого боку багато директорів не квапляться робити такий важливий крок. Здебільшого це стосується шкіл не в великих економічно-потужних містах, а в малих селищах чи об’єднаних територіальних громадах де фінансове питання завжди було досить болючим. Тому ми з вами спробуємо розібратися у цьому питанні.

Які переваги фінансової автономії шкіл?

Фінансова автономія дає можливість контролювати кошторис школи.

За «старими правилами» директор тільки підписував кошторис, а далі цими кошторисами розпоряджалися начальники відділів освіти. Відповідно, директор не був зацікавлений в економії, адже заощадженими коштами могли залатати «діри» інших шкіл.

У випадку автономії директор стає сам розпорядником коштів. Це означає, що можна напряму заключати договори з постачальниками, відкривати тендери, проводити закупівлі, а заощаджені кошти витрачати на благоустрій своєї школи. Також стає можливим шукати додаткові джерела фінансування.

Як ставляться до фінансової автономії шкіл на прикладі ОТГ Нова Прага.

Я відвідав Новопразьку об’єднану громаду та поцікавився у директорів шкіл чи готові вони до автономії.

Директор Навчально-виховного комплексу Лариса Мітленко позитивно ставиться до цього питання. Зараз в закладі нараховується більше 400 учнів, але до кінця цього року переходити на автономію школа поки не збирається:

Лариса Мітленко

«По-перше повинна бути дуже хороша бухгалтерія. У нас в ОТГ знайти кваліфікованого бухгалтера дуже важко. По-друге треба вирішити таке питання – школа повинна буде сама вирішувати тендерні проблеми. Ми зараз обслуговуємося в комунальній установі «ОЛЕКСАНДРІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ ЦЕНТР ІЗ ОБСЛУГОВУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ». Закупівлею меблів, продуктів харчування, палива, вугілля і т.д. займається комунальна установа, в них створені відповідні структури. Для нас це поки складне питання.

З іншого боку в фінансовій автономії ми вбачаємо позитив реалізації програми «Гроші ходять за дитиною». На сьогоднішній момент ми найбільша школа в Олександрійському районі і зрозуміло, що вартість утримання учнів у нас найдешевша. Зрозуміло, що коли ми вже будемо бачити ту суму, яка буде передбачена на наш навчальний заклад тут будуть відкриті широкі можливості для того щоб можна було стимулювати і педагогічний колектив і працівників за таку роботу, яка б сприяла підвищенню якості освіти.»

Навчально-виховний комплекс в межах ОТГ найпотужніший і в матеріальному плані. Відповідно до вимог Нової української школи (НУШ) заклад має повністю оснащені чотири класи. Інші класи, за словами Лариси Мітленко, також на високому рівні. Наприклад в кабінеті фізики є необхідне обладнання для проведення всіх лабораторних робіт, в інших школах ОТГ з цим справи гірші.

Новопразький НВК

Натисніть щоб переглянути всі фото.

«Також, в рамках фінансової автономії, можна буде закупити обладнання для STEM-освіти. Зараз існує електронний комплекс «Енштейн» для кабінетів фізики та хімії. Він дозволяє робити досліди з використанням датчиків. Фактично це проектна робота, дослідницька для дітей», – додає Лариса Мітленко.

До речі, говорячи про дитячі наукові проекти, хочеться продемонструвати здобутки учнів цієї школи. Мені пощастило потрапити в кабінет робототехніки де серед членів команди “Сузір’я” активно кипіла робота над новим проектом:

Також, було цікаво почути думку учениці 11-го класу Гейко Дар’ї, про автономію шкіл.

“Школа це організм зі своїми потребами, особливостями, а тому вирішувати свої проблеми ефективніше самостійно, адже влада не завжди може взяти до уваги певні особливості конкретної школи чи колективу. Але школа не повинна бути ізольованою. Учні мають спілкуватися, обмінюватися досвідом та мати вільний доступ до знань”, – говорить Дар’я.

Зараз у своїх здобутках Дар’я має дві наукові роботи з української літератури та зайняла 3 та 2 місце на Всеукраїнському захисті наукових робіт.

Інший заклад в рамках нашого невеличкого турне – Новопразьке НВО, нараховує 137 учнів. Проте навіть з такою кількість здобувачів освіти в порівнянні з попереднім закладом, директор Наталія Федяєва також налаштована позитивно.

«На сьогоднішній день та кількість учнів, яка в нас є, дозволяє нам бути самостійними. Ті кошти, які в нас будуть залишатися, хоча це буде і незначна сума, все таки це дасть нам змогу покращити матеріальне становище. В рамках фінансової автономії ми розраховуємо як на державну субвенцію, підтримку місцевої влади так і на вливання спонсорських коштів з боку, наприклад, фермерів, які ведуть свою діяльність на території нашого ОТГ.

Складнощі цього питання полягають у кваліфікованих працівниках у галузі економіки. Треба знайти кваліфікованих бухгалтерів, а також набагато глибше доведеться вивчати юридичну базу. Якщо зараз допомагає відділ освіти, комунальні заклади, то перейшовши на автономію все ляже на плечі директора закладу.»

Зараз у закладі триває капітальний ремонт. Проводяться фасадні та ремонті роботи всередині приміщення. За словами Наталії Федяєвої окрім ремонту школа потребує повного оновлення матеріально-технічної бази. Потрібно закупити не тільки відповідне обладнання в профільні кабінети, а й взагалі багато класів потребують нових меблів, парт, мультимедійних приладів. Фінансова автономія може прискорити цей процес.

«Зараз у нас повністю обладнаний дитячий садок, хімічний кабінет та в двох класах є мультимедійні дошки. Потрібно оновити комп’ютерний кабінет та обладнати кабінет фізики.»

Новопразьке НВО

Натисніть щоб переглянути всі фото.

Перейти на фінансову автономію Наталія Федяєва планує не раніше 2021 року.

Остаточно розібратися у питанні нам допоможе Алла Волошина – голова КОО ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення»:

Отже, говорячи про фінансову автономію в школах маємо на увазі, що це не легкий крок, але дуже необхідний для переформатування якості освіти вцілому. Директори шкіл не залишаться сам на сам з новою реформує, але на їх плечі покладається велика відповідальність за майбутнє дітей. А чи вдасться організувати ефективну роботу залежить від досвіду та навичок управління наших вже не тільки дерикторів, а й в деякій мірі освітянських менеджерів.

Leave a Reply