fbpx

5 фактів про фінансову автономію, яких ви могли не знати

Освітня реформа дала можливість школам відмовитися від роботи у режимі «бюджетна установа» і почати господарювати за своїми правилами. Цьому сприяє право середніх загальноосвітніх закладів перейти на фінансову автономію, яка дає школам і їхньому керівництву більше повноважень і можливостей.  Побутує стереотипна думка, що фінансова автономія лише уможливлює впровадження школами платних послуг, отримання власного прибутку, однак в цьому понятті закладено набагато ширші значення.

Факт 1.   Фінансова автономія – це зміна мислення і підходів у керівництві закладами

Насамперед це про удосконалення господарювання в навчальному закладі і менш за все про кадри. Це, насправді, про зміну мислення керівника навчального закладу, про відповідальність дорослих перед дітьми. У закладі починають розуміти, що надходження не будуть стабільними, закупівлі доведеться проводити самостійно, а не чекати їх постачання, аби покращити інфраструктуру закладу доведеться шукати нові ресурси – не лише фінансові, а й людські. Керівник автономного закладу перетворюється з адміністратора в менеджера з логікою підприємця.

Факт 2. Фінансова автономія покращує успішність школярів

За даними міжнародних досліджень (PISА), неналежне освітнє середовище може негативно впливати на навчальні результати учнів. Для прикладу, дослідження PISA в Україні у 2019 році показало, що кваліфікація вчителів позначається на досягненнях учнів: успішність учнів, яких навчають учителі з дипломом про здобуття вищої спеціальної педагогічної освіти, є вищою, ніж в тих, яких навчають педагогічні працівники, які не здобули відповідної освіти. Перебуваючи автономними, керівник закладу зможе самостійно формувати свою кадрову команду, шукаючи фахівців і пропонуючи їм достойну зарплатню на фоні інших шкіл.  Водночас дослідження, проведені на основі даних Латиноамериканської лабораторії оцінювання якості освіти (LLECE), засвідчують, що в тих країнах, які мають середній і низький рівень доходів, ресурси закладів освіти також мають значний вплив на успішність учнів, в тому числі й матеріальні.

Факт 3. Фінансова автономія – то не тільки вільне управління фінансами

Автономія школи проявлятиметься не лише у вільному формуванні бюджету чи призначенні надбавок для учителів. Заклад здобуває організаційну, академічну й кадрову автономію, а значить самостійно затверджує штатні розписи й вирішує кого приймати, а кого звільняти з посади, вільно формує матеріальну частину закладу, розробляє власні навчальні плани й дисципліни. Більш докладно про різновиди автономії можна подивитися на інфографіці: http://bit.ly/37kgCcv  

Факт 4. Фінансова автономія – це про співпрацю, а не про закрите управління

Яким би успішним і фаховим не був керівник автономного освітнього закладу, йому не вдасться покращити освітній процес силами лише педагогічних працівників та батьків. Важливою є співпраця адміністрацій шкіл, депутатів, посадових осіб місцевого самоврядування, батьків, бізнесу і меценатів. Новий закон «Про повну загальну середню освіту», який чекає свого підписання,  регулює нові правила функціонування освітніх закладів, дає можливість школам у статуті прописувати джерела надходження і порядок використання коштів і майна. Водночас ефективній взаємодії закладу з органами державної влади та органами місцевого самоврядування, громадськістю, громадськими об’єднаннями, юридичними та фізичними особами сприятимуть і піклувальні (наглядові) ради, створення яких на противагу батьківським радам і комітетам також передбачено новим законодавством. Більше про повноваження піклувальних рад можна прочитати на інфографіці: http://bit.ly/2vuirGk

Факт 5. Фінансова автономія сприятиме фінансовій прозорості закладу

Фінансова автономія неможлива без фінансової прозорості. Шкільні кошториси і шкільні бюджети а) мають бути публічними; б) мають бути зрозумілими для всіх. Без фінансової прозорості неможливо побудувати фінансову автономію. Відповідно до закону «Про повну загальну середню освіту» керівник загальноосвітнього закладу зобов’язаний буде забезпечувати відкритість і прозорість діяльності закладу загальної середньої освіти, зокрема шляхом оприлюднення публічної інформації відповідно до вимог законів України «Про освіту», «Про доступ до публічної інформації» та «Про відкритість використання публічних коштів» та інших законів України. Окрім того йому доведеться звітувати щороку на загальних зборах колективу про свою роботу та виконання стратегії розвитку закладу загальної середньої освіти.  Контроль за використанням коштів закладу здійснюватимуть і засновник та піклувальна рада.

Матеріал створено в межах проєкту «Реформа освіти під громадським контролем». Реалізація ініціативи стала можливою завдяки підтримці проєкту, який виконує Інститут висвітлення війни та миру (IWPR) за підтримки Міністерства закордонних справ Королівства Норвегії. 

Додати коментар